2012. április 22., vasárnap

SÜLLŐ FILÉ FEHÉR SPÁRGA MÁRTÁSSAL ÉS PÁROLT ZÖLD SPÁRGÁVAL

Kicsit eltűntem, de oka van: amióta visszaérkeztünk a ködös Albionba besűrűsödött az életünk. A legnagyobb esemény, hogy a nagyfiam mostmár tényleg, élesben elkezdte az ovit. Amióta kijöttünk nem volt hely, így ismerkedés és némi beszoktatáson voltunk túl, de a Húsvéti szünet után mostmár angol ovis lett. A kezdés persze nem ment minden zökkenő nélkül. Aki most arra tippel, hogy esetleg nyelvi akadályok lennének a fiam kommunikációjában, most egy kicsit melléfogott. Az első nap után ugyanis megkérdeztem Tőle, hogy volt, mint volt, majd a sok kérdés közé becsempésztem egy gyanútlan felvetést:  "és mit értettél abból, amit az óvónénik mondanak?" Majd rám nézett kerek, kék nagy szemeivel és kijelentette: "Anya, én mindent értek!" Na gondoltam, ez nem semmi, máris átvettük az itteni nevelési szemléletet, mely szerint a bátorítás és támogatás mindennek a kulcsa, vagyis a "well done", "good boy" kifejezések és ezek társai. Nyelvi akadály tehát pipa, mi lehet akkor a hiba? 

Nagy hiba van, mégpedig az ebéd! Az valahogy nem csúszik.... Hiába főznek helyben és frissen mindent, a magyar és nemzetközi konyhához szokott Fiú nem eszi meg a Shepherd's pie-t, a Fish pie-t, a Sausage curry-t és egyéb brit kotyvalékokat. Pedig minden reggel frissen elfogyasztott reggeli után érkezünk, és már a bejáratban érzem az illatokat: hiába nem vagyok éhes, összefolyik a nyál a számban, amikor megérzem az ebéd illatát. Szag alapján ígéretes. Látványra nem tudom, sohasem láttam. De a beszámolás arról szól, hogy minden csíp és fűszeres. Nem úgy mint a rakott krumpli. Viszont ha a helyzet nem változik, kénytelen leszek a gyerek mellé ebédet is csomagolni. Esetleg beveszik a rakott krumplit a menübe?

Szóval  ennyi kaland után nem csoda, hogy az utolsó pillanatok egyikében villant be a soron következő VKF játék. Ezúttal Gabi a háziasszony, Flatcat blog szerzője (egyik kedvenc blogom, nézzetek be! Ő és Gabah írja a Tarka Bárkát is) a téma pedig hazai halakból készíteni valamit. Mivel itt balatoni süllőről még csak nem is hallottak, kénytelen voltam tengeri süllőt választani. A spárga szezonban nem hagyhattam ki kedvencemet sem: a fehér spárga otthoni, bőröndben érkezett teljes titokban, a gyönyörű zöld spárga pedig az Abbey Farm Shop frissen szedett helyi terméséből való. Íze gazdag, állaga roppanós, a hallal tökéletes fogás. És még egy: eddig esküdtem a lazacra, a tenger szalonnájára, mostanában viszont azt állítom, hogy a süllő igenis felveszi vele a versenyt, mert egészségesebb és lágyabb, finomabb, kevésbé karakteres íze sokkal alkalmasabbá teszi könnyű tavaszi-nyári fogások főszereplőjévé.



Hozzávalók 4 személyre:

4 db süllő filé
só, bors
1 evőkanál olívaolaj


a mártáshoz:


500 gr friss fehér spárga
0,5 dl száraz fehérbor
1 salotta hagyma apróra vágva
150 ml dupla tejszín (nagyon zsíros, ettől sűrű)

kis csokor aprított petrezselyem


Az elkészítés nem több, mint 30 perc. Előre megfőzöm a tisztított, hámozott spárgát kevés, sós vízben. Én mindig kuktában teszem, így 1 dl víz bőven elég hozzá. Ha kész hagyom hűlni, és a főzővízzel együtt összeturmixolom. (Ha sok lenne rajta a víz leöntök belőle, később lehet pótolni, kivenni a mártásból már nehezebb.)


A zöld spárgát ha kell megpucolom, ha zsenge elég a végét letörni. Párolóedényben párolom 5-8 percig, vagy kuktában főzöm forrástól számítva 3-4 percig. Ne essen szét, maradjon roppanós.


A halat csak tálalás előtt sütöm meg. Az olajat felmelegítem egy serpenyőben, majd ha elég meleg közepes lángon megsütöm a filét, bőrös felével lefelé. 3-4 perc egyik oldal, felső oldalra só, bors. Fordítom, majd ismét 3-4 perc, felülre só, bors. Ha kész félreteszem meleg helyre letakarva és hagyom pihenni. A visszamaradt olajon a hagymát megdinsztelem, felöntöm a borral, majd hagyom egy kicsit hogy az alkohol elpárologjon. Ezután hozzáteszem a spárga pürét, összeforralom. Lehúzom a tűzről, kicsit hagyom hűlni, ne legyen tűzforró, majd belekeverem a tejszínt. Só, bors, apróra vágott petrezselyem. Hagyom összerottyanni, ha sűrű lenne mehet bele víz, vagy a spárga maradék főzővize.

Melegen tálalom.

2 megjegyzés:

  1. Szuper egy recept! A süllő melyik hal itt? Angolul? Seabass?:) Eddig én is inkább lazcot készítettem, de tágítani kellene a repertoárt, ez egy jó ötlet hozzá!

    VálaszTörlés